Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Het langzaam-aan-dieet

In de oertijd was het van levensbelang om zo snel mogelijk te eten. Want voor je het wist ging er een ander met je kostbare hap aan de haal. In onze tijd, waarin er voedsel in overvloed is, kan te snel eten juist een bedreiging voor je gezondheid zijn.
Leer jezelf langzamer te eten, voel je fitter en val ongemerkt kilo's af!

Tip: dek de tafel mooi, en geniet bewust van je maaltijd.

Het langzaam-aan-dieet is heel eenvoudig. Je mag van alles eten, als je het maar langzaam en bewust doet. Hierdoor voel je je eerder verzadigd en eet je vanzelf minder. Het verzadigingsgevoel loopt namelijk achter bij je maagvulling. Als je te snel eet voel je je pas verzadigd na een flinke portie en heb je achteraf een vol en opgeblazen gevoel. Het langzaam-aan-dieet heeft de volgende regels:

1. Tel en turf!
Je begint met het tellen van het aantal happen en slokken dat je neemt. Vervolgens probeer je de lat steeds hoger te leggen. Bijvoorbeeld door stapsgewijs van zes naar tien happen per boterham te gaan of van vier naar acht slokken per glas.

2. Neem de tijd
Las zo veel mogelijk pauzes in tijdens je maaltijd. Bijvoorbeeld door na elke hap je bestek even neer te leggen of een slokje te drinken. Of door meerdere kleine porties op te scheppen in plaats van ineen keer een vol bord.

3. Eet stevige kost

Als je zo veel mogelijk vezelrijk voedsel eet, ga je vanzelf langzamer eten. Volkerenproducten,(rauwe)groenten en fruit vergen nu eenmaal meer kauwwerk en spoel je niet zomaar weg met een glaasje melk of fris.

4. Gebruik dieetbestek
Door een kleinere vork of lepel te gebruiken neem je automatisch kleinere happen. En op een klein bord schep je minder grote porties dan op een groot bord. Zo eet je niet alleen langzamer, maar lijkt het ook alsof je meer eet.


Volgens Gerbrand van Hout, psycholoog en psychotherapeut in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, zijn we er onvoldoende in geslaagd om onze eetgewoontes aan te passen aan onze welvaart. In zijn boek Het langzaam-aan-dieet geeft hij daarom praktische tips die ons helpen om langzamer en bewuster te eten. Door langzaam te eten, zul je langzaam aan je eetpatroon veranderen en dus ook langzaam aan afvallen. Maar wel met een blijvend effect.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

81 volgers